INKUBATOR KIJANEKv7INKUBATOR KIJANEKv7INKUBATOR KIJANEKv7INKUBATOR KIJANEKv7
MENUMENU
  • Start
  • Blog
  • Hiszpański
  • Goście
  • O mnie
  • Kontakt

To co nie jest opublikowane, nie istnieje. To pierwsza prawda z jaką spotkałam się w moim życiu naukowym. Tak właśnie jest. Nawet jeśli dokonasz niesamowitego odkrycia, które może zmienić świat, na nic się ono nie przyda, jeśli tylko Ty będziesz o nim wiedział. Naukowcy prezentują światu swoje odkrycia duże i małe, publikując swoje artykuły w czasopismach naukowych.

 

Artykuł naukowy (a scientific paper) to napisane i opublikowane doniesienie naukowe, opisujące oryginalne wyniki badań. Co najważniejsze, dokument ten musi zostać napisany w pewien określony sposób. Typowa i zarazem najczęstsza struktura publikacji naukowych pojawiła się już jakieś sto lat temu i zawiera cztery elementy. Są to: Wstęp (Introduction), Materiały i Metody (Materials and Methods), Wyniki (Results) i Dyskusja (Discussion). Piątym, dodatkowym elementem jest Abstract.

 

Abstract

Abstract to mini-wersja publikacji, zawiera krótkie podsumowanie każdej z głównych sekcji artykułu. Abstract to dla mnie esencja pracy, taka trochę jej wizytówka. Czytając abstract, dowiesz się czy jest w ogóle sens czytać resztę artykułu.

 

Wstęp

W tej części najważniejszym jest określenie celu badań i dlaczego autor podjął właśnie ten temat w swoich badaniach.

 

Materiały i Metody

Najbardziej “oschła” część artykułu naukowego. Nie ma tu miejsca na potok słów. Tu się dowiedz jak został zebrany materiał do badań, co z nimi się działo, jak był badany, jakie techniki zostały zastosowane. Często przypomina styl w jakim są pisane przepisy z książki kucharskiej.

 

Wyniki

Rozdział najważniejszy i często najkrótszy. Zawiera wyłącznie oryginalne wyniki przeprowadzanych badań czy eksperymentów. Tu królują wykresy, tabelki, diagramy.

 

Dyskusja

I w  ten sposób dochodzimy do ostatniej i zarazem najbardziej twórczej i dającej pole do popisu części artykułu, czyli dyskusji. Ja sama nazwa mówi, w części Dyskusja się dyskutuje otrzymane, własne wyniki. Dyskutuje się z samym z sobą, porównuje się z innymi, sprzecza, uzasadnia, zastanawia, w którym kierunku podążą dalsze badania. Dyskusja kończy się, a przynajmniej powinna konkluzją, czyli wyciągnięciem wniosków z przeprowadzonych badań.

 

Struktura publikacji naukowej to niby prawda oczywista, ale wiem z własnego doświadczenia, że zaznajomienie się z takowymi prawdami jest bardzo pomocne i pozwala na zaoszczędzenie czasu i energii.

 


Weiner J., 2005: Techniki pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Wyd. Naukowe PWN

Day R.A., 1998: How to write and publish a scientific paper. Fifth Edition, Onyx Press

 

FacebooktwitterredditpinterestlinkedinmailFacebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Powiązane wpisy

badania naukowe brzydkie zwierzeta
17 czerwca 2020

Praca magisterska z karaluchem


Czytaj dalej
17 kwietnia 2020

Czas na przerwę


Czytaj dalej
6 kwietnia 2020

Dwujęzyczność. Jak to ugryźć?


Czytaj dalej
Subscribe
Powiadom o
guest

guest

9 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Anna
Anna
7 lat temu

Krótki i treściwy wpis 🙂 Zapraszamy na blog dotyczący publikowania naukowego http://publikacje-naukowe.eu/blog/

0
0
Odpowiedz
Katarzyna
Katarzyna
7 lat temu

Dokładnie tak jest 🙂 Dla mnie, czyli publikującej stosunkowo często to chleb powszedni ale dla nie pracujących naukowo czarna magia 😉

0
0
Odpowiedz
Magdalena
Autor
Magdalena
7 lat temu
Reply to  Katarzyna

Dla nas to właśnie taka prawda oczywista, ale dla studenta pierwszego roku, lub tak jak piszesz nie pracującego w nauce, to czysta magia. Nie wiem jak jest teraz, ale przypuszczam, że licealiści nie mają większego dostępu do pracy z artykułami naukowymi. Mnie przynajmniej tego nikt nie uczył. Dopiero na doktoracie miałam zajęcia o podstawach publikacji naukowych.
Kasia a powiedz jeszcze w jakiej dziedzinie pracujesz i co fajnego publikujesz?
Pozdrawiam

0
0
Odpowiedz
Ula
Ula
7 lat temu

Pamiętam, jak 7 lat temu, jeszcze jako nic nie wiedząca studentka, pisałam swój pierwszy artykuł naukowy. Ależ mnie recenzenci wtedy zniszczyli. Wtedy wydawało mi się to tragedią, a dziś uważam to za świetną lekcję, jak pisać, a jak nie. Obecnie bardzo cenię mocno krytyczne recenzje, bo pozwalają udoskonalić tekst maksymalnie. Choć muszę przyznać, że denerwuję się, jakie będą recenzje mojej pierwszej pracy doktorskiej. Z drugą na pewno będę mieć już mniej nerwów (mam nadzieję!)

0
0
Odpowiedz
Magdalena
Autor
Magdalena
7 lat temu
Reply to  Ula

Nie jesteśmy przygotowani na krytykę, nikt nas tego w szkole nie uczy. Moim zdaniem to jest duży błąd.
Zaciekawił mnie temat dwóch doktoratów. Możesz coś więcej o nich napisać?

0
0
Odpowiedz
Daria | Mistrzyni Codzienności
Daria | Mistrzyni Codzienności
7 lat temu

Ja bym pewnie, z własnego doświadczenia publikacyjnego, dorzuciła zakończenie z konkluzją i otwarciem pola dla dalszych badan 🙂

1
0
Odpowiedz
Magdalena
Autor
Magdalena
7 lat temu
Reply to  Daria | Mistrzyni Codzienności

W sumie dyskusja powinna takowe zakończenie mieć, wraz z wnioskami i konkluzją, i planami na przyszłość. Jak dotąd nie spotkałam się w żadnym z naukowych artykułów z sekcją o tytule zakończenie.
Bardzo dziękuję za odwiedzimy i komentarz

0
0
Odpowiedz
Monika+(Mama+na+całego)
Monika+(Mama+na+całego)
7 lat temu

Tez kiedyś napisałam artykuł naukowy, z badaniami i wnioskami. To była praca magisterska – Czy inteligencja emocjonalna wpływa na nasze zachowanie w konflikcie? Wyszło mi, że nie 🙂 Wszystko się zgadza z Twoimi wytycznymi, oprócz dyskusji . Chyba, że to obrona 😉

1
0
Odpowiedz
Magdalena
Autor
Magdalena
7 lat temu
Reply to  Monika+(Mama+na+całego)

Bardzo ciekawy temat. Czy to z psychologii?
Obrona pracy magisterskiej to niewątpliwie rodzaj dyskusji. Szczególnie gdy członkowie owej komisji w dyskusję się wdają, Moja obrana pracy magisterskiej miała dwa etapy. W pierwszym etapie przedstawialiśmy prezentację w power poincie z pracy magisterskiej przed szerszą publiką i cała katedrą . Drugi etap juz bardzo oficjalny, przed komisją etc. obejmował on pytania generalne głównie z tematyki katedry.
Dziękuję bardzo za komentarz i pozdrawiam serdecznie.

0
0
Odpowiedz

Facebook
  • artykuł naukowy
  • bibliografia
  • czytanie
  • dowiedz sie czegos nowego
  • filozoficznie
  • hobby
  • język obcy
  • kop motywacyjny
  • licencjat
  • magister
Copyright 2018-21 / Magdalena Choda-Neumann/ wszelkie prawa zastrzeżone
Fajnie by było dostać czekoladowe ciacho, albo jakieś inne w Twoim ulubionym smaku. Jednak jedyne co zobaczysz, gdy zaakceptujesz politykę prywatności IK, to stronę przygotowaną dla super kobiet takich jak Ty Uwielbiam ciacha ;) więcej
Polityka prywatności

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
wpDiscuz